ترجمه میزان الحکمه جلد 4 باب ریاست
ریاست .
ـ امام على (ع ) : ریاست (مایه ) نابودى است .
ـ امام صادق (ع ) : دم باش و سر مباش .
ـ امام باقر(ع ) : در پى سر بودن مباش ,که دم مى شوى .
ـ امام صادق (ع ) ـ از مناجاتهاى خداى تعالى با موسى (ع ) ـ : به حال کسى که مردم از اوخشنودند غـبطه مخور تا آن که بدانى خدا هم از او خشنود است و به حال کسى که مردم فرمانش را مى برند نیز غبطه مخور , زیرا طاعت و پیروى بناحق مردم از او , باعث هلاکت او و پیروانش باشد.
ـ در زبور آمده است : ریاست ,ریاست پادشاهى نیست , بلکه ریاست (حقیقى ) ریاست آخرت است .
خطر ریاست طلبى براى دین .
قرآن .
((آن سـراى آخرت را از آن کسانى ساخته ایم که در این جهان نه خواهان برترى جویى هستند و نه خواهان فساد و سرانجام نیک از آن پرهیزگاران است )).
ـ امـام رضـا(ع ) ـ پـس از آن که نام مردى را برد و گفت : او ریاست طلب است ـ فرمود : اگر دو گـرگ درنده به یک رمه بى شبان حمله کنندخسارتى که مى زنند کمتر است از خسارتى که جاه طلبى به دین مسلمان وارد مى کند ((14)) .
ـ امـام بـاقر(ع ) : مال دوستى و جاه طلبى به دین مؤمن زودتر خسارت مى زند تا حمله دو گرگ درنده به یک رمه بى شبان که یکى ازجلورمه حمله آورد و دیگرى از آخر آن .
بر حذر داشتن از ریاست دوستى .
ـ امام صادق (ع ) : همانا بدترین شماکسى است که دوست دارد پشت سرش راه روند , چنین کسى ناچار دروغپرداز یا سست اندیش باشد.
ـ پـیـامـبـرخدا(ص ): نخستین بارخداى تعالى به شش خصلت نافرمانى شد : دنیا دوستى , ریاست طلبى , شکم پرستى , زن بارگى , علاقه مفرط به خواب , و آسایش طلبى .
ـ امام على (ع ) : آفت دانشمندان ریاست طلبى است .
ـ پیامبر خدا(ص ) : هر کس دوست داشته باشد که مردم در برابرش به تعظیم بایستند ,جایگاهش در دوزخ است .
ـ امام صادق (ع ) : حب مقام و شهرت در دل ترسان بیمناک (از خدا) نباشد.
نابودى ریاست طلب .
ـ امام صادق (ع ) : از این سران ریاست پیشه بپرهیزید , زیرا به خدا سوگند که کفشها در پى مردى به صدا در نیاید مگر آن که او هلاک شود و دیگران (پیروانش ) را نیز به هلاکت اندازد.
ـ هر که جویاى ریاست باشد , نابود شود.
ـ هرکه ریاست خواهد هلاک شود.
ریاست طلبى نکوهیده کدام است ؟
.
ـ امام صادق (ع ) : به سفیان بن خالدفرمود : اى سفیان ! از ریاست بپرهیز , زیرا هرکه جویاى ریاست شد هلاک گشت عرض کردم :فدایت شوم ! پس همه ما هلاک شدیم , زیرا هیچ یک از ما نیست جز آن کـه دوست دارد اسمش برده شود و مردم به اوروى آورند و از او استفاده کنند حضرت فرمود : درسـت متوجه نشدى , بلکه ریاست طلبى به این معناست که بى دلیل مردى را علم کنى و هرچه مى گوید تصدیق نمایى و مردم را به عقیده اوفرا خوانى .
ـ بـه ابـوحـمزه ثمالى فرمود : از ریاست بپرهیز و از راه افتادن پشت سر شخصیتها خود دارى کن عـرض کـردم : فدایت شوم , (مذموم بودن ) ریاست را دانستم اما دو سوم آنچه (از اخبار واحادیث شـمـا) در دسـت دارم از هـمـین راه افتادن دنبال رجال و شخصیتهاست حضرت فرمود :درست مـتـوجـه نـشدى بلکه مقصود این است که مبادا کسى را بدون دلیل علم کنى و هرچه مى گوید تصدیق نمایى .
ـ هر که به ناحق جویاى ریاست شوداز اطاعت به حق مردم نسبت به خود محروم گردد.
آفت ریاست .
ـ امام على (ع ) : آفت ریاست فخر فروشى است .
ـ امام صادق (ع ) : کسى که مردم را به اندک گناهى کیفر دهد نباید به سرورى چشم بدوزد.
ـ شـمـا را از پنج واقعیت آگاه مى سازم : بخیل را آسایش و حسود را خوشى و شاهان راوفادارى و دروغگو را مردانگى و نادان را سرورى نباشد.
ابزار ریاست .
ـ امام على (ع ) : سعه صدر (بردبارى ) ابزار ریاست است .
ـ بخشنده سرورى کند و ثروتمند ریاست .
ـ هـرکـه دوست دارد در دنیا و آخرت رفیع و بلند مرتبه باشد , باید بلند مرتبگى را در دنیادشمن دارد.
ـ امام صادق (ع ) : ریاست را جستم , و آن را در خیر خواهى براى بندگان خدا یافتم .
ـ امام على (ع ) : هرکه نیکى کند , سزاوار ریاست است .
ـ نیک نامى دژ قدرت است .